Najnowsze tematy

Popularne

Emeryt z własną firmą a składki ZUS

W czasach, gdy coraz więcej emerytów bierze swój los we własne ręce i decyduje się na rozpoczęcie działalności gospodarczej ciągle zbyt mało mówi się o składkach ZUS, jakie powinien płacić emeryt z własną firmą. Brak informacji na ten temat skutkuje chaosem i dezorientacją starszych osób. W poniższym artykule postaramy się nieco naświetlić tą sprawę.

 

Okazuje się, że emeryt prowadzący własną działalność gospodarczą może liczyć na znaczne ulgi w składkach na ubezpieczenie. Większość obowiązkowych składek w ich przypadku jest opłacana dobrowolnie. Z oczywistych względów emeryt nie musi opłacać składek emerytalnych ani rentowych. Może się na to zdecydować, ale będzie to jego dobrowolna decyzja.

Jeśli starsza osoba opłaca te składki, obejmuje ją również ubezpieczenie wypadkowe. Wysokość opłacanych składek naliczana jest od kwoty, którą zadeklaruje sam emeryt. Co ważne, zwykle nie może być ona niższa niż 60% średniego wynagrodzenia w skali miesiąca. Jeśli jednak spełnimy określone warunki może to być nawet 30% średniego miesięcznego wynagrodzenia. Wystarczy, że w okresie 60 dni nie wykonywaliśmy żadnej działalności pozarolniczej, a praca, którą się zajmujemy nie jest wykonywana na rzecz byłego pracodawcy, u którego przed rozpoczęciem własnej działalności zajmowaliśmy się podobnymi zadaniami.

Emeryt musi jednak opłacać składki zdrowotne. Podstawę do ich naliczania stanowi zadeklarowana kwota, która zgodnie z przepisami nie może być niższa niż 75 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Opłacanie składek zdrowotnych jest obowiązkowe w większości przypadków. Zwolnieniu z ich opłacania podlegają jedynie osoby, których świadczenie emerytalne jest niższe od kwoty minimalnego wynagrodzenia, a ponad to opłacają podatek w formie karty podatkowej lub wysokość przychodów osiąganych przez ich firmę nie przekracza 50 % najniższej kwoty emerytury.

Miejmy nadzieję, że bogatsi w tą wiedzę emeryci będą mieli mniej problemów z dopełnianiem kłopotliwych formalności związanych z prowadzeniem własnej firmy i dzięki temu coraz więcej starszych osób będzie się decydowało na taką formę działalności. Kariera po 60tce jest możliwa, a jej rozpoczęcie wbrew pozorom wcale nie sprawia wielu kłopotów. Opłacanie składek ZUS na pewno nie będzie jednym z nich.

 
Komentarze (27)
27 Środa, 10 Wrzesień 2014 08:31
Basia
babajaga zapomniała w swoim wywodzie o składce zdrowotnej na zus,że gdy emeryt pracował to jego zarobki były opodatkowane wszystkimi podatkami jakie są możliwe,zdrowotnym też.Emerytura nie jest w wielkości 100% uposażenia tylko jego częścią.Od tej emerytury płacę podatek i z tym się zgadzam ale na zdrowie płaciłam przez 40 lat i z opieki zdrowotnej korzystałam sporadycznie.A teraz gdy chcę dorobić 5000 zł rocznie to mam zapłacić 3240 zł składki zdrowotnej.ABSURT
26 Sobota, 30 Sierpień 2014 23:20
jedrula
do babajaga. Jakim cudem w/g ciebie emeryt nie opłaca składki zdrowotnej. Opłaca emeryt,opłaca rencista i opłaca pracujący tyle składek w ilu firmach pracuje. I nie bądż taka napastliwa, tym bardziej gdy tylko wydaje ci się że masz rację.
25 Niedziela, 15 Czerwiec 2014 19:46
Jagoda
jestem emerytka, chcę otworzyć działalność gospodarczą o charakterze budowlanym. Firma prosperowałaby dzięki zatrudnionym fachowcom w branży.Jak to wygląda od strony prawnej?
pozdrawiam
24 Poniedziałek, 28 Kwiecień 2014 19:04
kotekgrphx
na pocieszenie wszystkim tutaj narysowalem kotka
=^.^=
23 Środa, 16 Kwiecień 2014 19:46
Zbigniew
Przykro,że rząd tak jawnie i bezczelnie nas okrada,bo jak inaczej wytłumaczyć tą składkę zdrowotną ,w trakcie prowadzenia działalności przez emeryta myślę że jest to niekonstytucyjne i nadaje się do Strasburga w świetle pojęcia "składka zdrowotna" już raz pobrana od emerytury.!!!!!!!!!!!!!
22 Wtorek, 15 Kwiecień 2014 11:40
Tadek
27 stycznia 2014r otworzyłem działalność gospodarczą. zamknąłem działalność 10 kwietnia ponieważ nie miałem klientów. jestem emerytem po 40 latach pracy ze świadczeniem netto 1560 zł . dostałem w tych dniach wezwanie do zapłacenia za styczeń 270zł i za luty 270 . no ale jeżeli za kilka dni stycznia muszę zapłacić to i za 10 dni marca też 270 zł . Dorobiłem się biedy . super biznes na emeryturze !!!! Z kości na ości
21 Środa, 09 Kwiecień 2014 13:21
ewas
Przepis to art.82 ust.8 ustawy o świadczeniach.
Chcę jeszcze dodać, że nie wszyscy emeryci i renciści muszą płacić ZUS. Nie płacą Ci których dochód z działalności nie m-cznie nie przekracza 50% najniższej emerytury (obecnie 422,23) i dodatkowo ich emerytura (renta) jest niższa niż minimalne wynagrodzenie (1.680,-)
20 Sobota, 08 Marzec 2014 20:01
Stanislaw
Moje podatki z emerytury i z dzialalnosci gospodarczej sa nizsze o 3000,0 zl. od skladek na ubezpieczenie zdrowotne za 2012 rok i w zwiazku z tym nie moglem odpisac skladek od podatku (7,75%). Do kogo mam zwrocic sie o zwrot nadplaty.
19 Wtorek, 11 Luty 2014 16:33
Ignacy
prowadzę wydawnictwo i przez wiele lat mam straty. Opłacam składkę zdrowotną, od 1982 r. jestem emerytem. W rocznmym rozliczeniu PIT- 36 zabrakło podatku, bo inne zwolnienia były spore.
18 Środa, 05 Luty 2014 19:21
michał
A co w moim przypadku kiedy będąc na emeryturze pomagam żonie prowadzić jej działalność gospodarczą i ZUS wpadł na pomysł, że jako osoba współpracująca muszę płacić składki jak osoba prowadząca działalność gospodarczą czyli jakie? Takie jak emeryt prowadzący działalność czy takie jak żona?
17 Sobota, 01 Luty 2014 10:25
babajaga
A co ma składka zdrowotna do zasiłku chorobowego? NIC! Zasiłek chorobowy wypłaca się ze składek na ubezpieczenie chorobowe ,a tych składek emeryt nie opłaca. Emeryt nie opłaca składki zdrowotnej od emerytury!!!
Od emerytury jest naliczany PODATEK (18%) a z tego podatku pobierana jest składka zdrowotna ,a więc emeryt nie płaci odrębnie składki zdrowotnej od emerytury! Gdyby nie składka zdrowotna od prowadzonej działalności przez emeryta ,emeryt ten nie płaciby żadnej składki zdrowotnej od swoich dochodów! A przecież leczyć to emeryci się lubią! Ciemnota w narodzie już nie kwitnie ,ale wydaje owoce...
16 Niedziela, 26 Styczeń 2014 19:06
irena
dlaczego emeryt z niska emerytura prowadzacy dzialalnoscgospodarcza zeby nie umrzec musi placic podwojna skladke zdrowtna?? do lekarza specjalisty i tak musi isc i placic za wizyte , to czyste zldziejstwo
15 Czwartek, 07 Listopad 2013 13:24
krzych
jestem na emeryturze i prowadzę działalność gospodarczą.Niech ktoś pokaże mi przepis i odpowiedni paragraf wyszczególniający że ten emeryt przy dzialności gospodarczej musi płacić składkę zdrowotną.
Nie ma takiego przepisu i paragrafu określający składkę emeryta na działalności gospodarczej,jest tylko ogólna ustawa i paragrafy dotyczące osób z działalnością gospodarczą i oni płacą składkę taką samą na zdrowotnę a my emeryci dwa razy.TOĆ TO JEST CZYSTA GRABIEŻ.CZY W RZĄDZIE CI CO USTALAJĄ PRZEPISY SĄ MĄDRZY I NORMALNI.BO TE PRZEPISY TO PARANOJA.
14 Wtorek, 05 Listopad 2013 14:14
Bożena
Płacenie składki zdrowotnej przez emerytów,którzy pracują żeby przeżyć,bo po 45latach pracy i odprowadzania składki mają b.niską emeryturę i nie mają żadnych praw do zasiłku chorobowego{jak zachoruje i nie pracuje to składkę w całej wysokości musi odprowadzić}z tej skromnej emerytury,to się tylko nadaje do zaskarżenia do Strasburga!!!! !!!!.Myślę,że jest to "gniot' prawny,który do tej pory sobie prawnie funkcjonuje.
13 Wtorek, 01 Październik 2013 09:58
helena 2
Czy strace emeryture jezeli bede zarabiala wieksze kwoty ,do jakiek kwoty moge zarabiac.Jak wyglada dotacja zwiazana z otwarciem firmy.
12 Wtorek, 24 Wrzesień 2013 07:58
Jagoda
to jest skandal żeby emeryt prowadzący własną działalnośc, dorabiający do emerytury musiał opłacać składkę zdrowotną-która i tak jest pobierana z emerytury a przecież nie korzysta z
porad lekarskich podwójnie.
Rząd cieszy się że nasze dzieci ma z głowy bo wyjechały za granicę do pracy ,a my żeby się utrzymać musimy dorabiać .
Trzeba by się zjednoczyć i protestować !

Rząd tylko potrafi grabić i rozbijać się za
pieniądze podatników!
11 Piątek, 13 Wrzesień 2013 15:08
adsf
bo to dla młodych jest przecież żeby firmy na babcie otwierali i zusu nie płacili a nie po to żeby emeryci firmy prowadzili.
10 Środa, 28 Sierpień 2013 16:41
Anna
Składka zdrowotna, w przypadku emeryta prowadzącego działalność, to jakieś prawne kuriozum. Czy nie wystarcza składka odprowadzana od emerytury? Ubezpieczenie zdrowotne (wcale nie małe)płacę przy emeryturze wypracowanej przez 35 lat pracy. Przecież nie otrzymam lepszej ani szybszej pomocy lekarskiej.
9 Niedziela, 05 Maj 2013 07:32
Leon
Jestem emerytem 84l i prowadze działalnosć gospodarcząnieprzerwanie od 1948r. na niepełnym wymiarze. Obecnie skladka zdrowotna jest wyższa od mojego dochodu i niewiem co mam robić jeżeli Władza niezmondrzeje. Naprzykład milioner płaci składę 261.73zł. a ja około 600.00zł. bo jako emeryt mnie stać płcić na bogatych.
Taka jest nasza zielona wyspa.
8 Środa, 27 Luty 2013 15:48
antonina
dlaczego rzadzacy maja tylko jeden sposób na zasilanie kasy panstwowej? Emeryt który nie moze wyżyć z wypracowanej emerytury , często w bardzo trudnych warunkach, a wyliczonej według wymyślonych przez naszych "przedstawicieli" w sejmie i rządzie, chce założyć firmę by dorobić na swoje trochę lepsze przeżycie ostatnich dni musi płacić takie bajońskie podatki zarobi8 400-500 zł zapłaci 350 zł podatku. Tak kochani rządzący czy tak budujecie zieloną wyspę? rękami najbiedniejszych , a sami sobie zpewniacie życie w luksusie , stąd te walki i podchody o pierwsze miejsca na listach wyborczych . Obłuda, pazerność brak moralnosci
7 Niedziela, 03 Luty 2013 19:42
Maniek
A czy jak mam firmę tzn jakbym chciał założyc, to czy muszę od razu kupowac kasy fiskalne itp sprzęty? Z tego co widze np na http://centrumkasiarzy.pl/ to to jest całkiem spora inwestycja, jak na kieszeń stosunkowo biednego emeryta. No wiecie
6 Poniedziałek, 07 Styczeń 2013 11:55
Amelka
do: main

Niestety ma pan rację, to jest totalna paranoja, jak wiele rzeczy w tym kraju
5 Poniedziałek, 07 Styczeń 2013 09:44
main;
Jeżeli mam płacić składkę zdrowotną obowiązkową w wys. 243,32 zł , z której to nic nie mam ,bo przecież i tak z mojej emerytury zus pobiera ubezpieczenie zdrowotne -a mój dochód z usług ,wynosi 300-400zł miesięcznie + podatek to za co mam płacić drugą składkę obowiązkową za usługi -wybaczcie państwo ale to jakaś -paranoja .
4 Piątek, 09 Grudzień 2011 22:18
janeczka
moja emerytura to 1030 zł netto,prowadzę działalność gospodarczą i uzyskuję dochód w wysokości około 300-400 zł/m-c, czy muszę płacić składkę zdrowotną
3 Niedziela, 04 Wrzesień 2011 22:18
Janina
Moja emerytura-1200zł, prowadzę działalność, jestem na karcie podatkowej! Czy muszę płacić składkę zdrowotną?
2 Czwartek, 07 Lipiec 2011 18:00
Lucyna
musisz opłacić składkę zdrowotną ok.243.32zł.
1 Poniedziałek, 18 Kwiecień 2011 15:05
Bogdan
Moja emerytura to 2000 zł netto.
Jężeli założę firmę i uzyskany dochód po opodatkowniu wyniesie 250-300 zł/m-c, to ile składka do ZUS?

Dodaj komentarz

Twoje imię:
Tekst komentarza (możesz używać tagów HTML):